Baggerwerken tussen Heusden en Melle afgerond

Vlaams waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) is klaar met de baggerwerken op de Schelde tussen Heusden en Melle. Met die baggerwerken wordt voorkomen dat de rivier verregaand verzandt en daardoor de waterafvoer in het gedrang zou komen. Opmerkelijk: W&Z hergebruikte 200.000 kubieke meter baggersspecie als bouwstof voor de dijken van het overstromingsgebied Vlassenbroek in Dendermonde.

Tot aan de sluis van Gentbrugge staat de Schelde onder invloed van de getijden van de Noordzee. Tussen Gentbrugge en Melle was de rivier echter sterk verzand. Die combinatie maakte de wijde omgeving van de Schelde in die regio kwetsbaar voor overstromingen. Sinds oktober 2012 voerde W&Z baggerwerken uit om de afwatering van de rivier weer vlotter te laten verlopen. De werken verliepen in twee fasen. In de eerste fase (oktober 2012-augustus 2013) werd de zone tussen de aansluiting van de Ringvaart in Melle en de Scheldebrug van Heusden aangepakt. Voor de tweede fase (november 2014-juni 2015) werd gebaggerd tussen die brug en de E17. In elke fase werd ongeveer 100.000 kubieke meter baggerspecie uit de Scheldebedding gehaald.

 

Baggerspecie als duurzame bouwstof

Die baggerspecie kreeg een tweede leven in het gecontroleerde overstromingsgebied Vlassenbroek in Dendermonde. Daar werd de specie gebruikt als bouwstof voor de dijken. W&Z en aannemer Envisan (onderdeel van de Jan De Nul Group) ontwikkelden een innovatieve techniek om de specie geschikt te maken als bouwstof. Door de specie te vermengen met een speciale toeslagstof wordt ze sterk, ondoordringbaar en geschikt om mee te bouwen. W&Z paste de techniek voor het eerst toe bij de aanleg van de compartimenteringsdijk in Vlassenbroek en ontving daarvoor 800.000 euro subsidie van het Interreg IVA 2 zeeën programma van de Europese Commissie. Hans Quaeyhaegens van W&Z: “De 100.000 kubieke meter specie uit de eerste baggerfase hebben we verwerkt in een 800 meter lange compartimenteringsdijk, die het overstromingsgebied opdeelt in een noordelijk en zuidelijk deel.”

 

Duizend vrachtwagenritten minder

Metingen in 2013 en 2014 toonden aan dat de dijk even stevig is als een dijk die uit traditionele bouwstoffen wordt opgetrokken. Daarom werd de nieuwe techniek ook toegepast in de ringdijk rond het overstromingsgebied. Daarvoor werd de baggerspecie uit de tweede fase gebruikt. “Deze techniek laat ons toe om elke fractie baggerspecie te hergebruiken. Tegelijk verkleinen we onze ecologische voetafdruk. Het transport verloopt immers grotendeels over het water. Zo bleven de omliggende dorpen van meer dan twintig duizend vrachtwagenritten bespaard.”, aldus Quaeyhaegens. De innovatieve verwerkingstechniek is ideaal voor baggerspecie die weinig of fijnkorrelig zand bevat. “Voor de zandrijke specie uit bijvoorbeeld de Durme passen we een andere techniek toe. Daar scheiden we het zand eerst af uit de specie en vervolgens laten we het drogen.”

 

Noodzakelijk waterbeheer

Aangezien de werkzaamheden uitsluitend in goede weersomstandigheden konden worden uitgevoerd, kreeg W&Z de toestemming om in de voorjaarsperiode te baggeren. De voorbije jaren is dit rimpelloos verlopen, maar dit voorjaar werden de onderhoudsbaggerwerken meermaals op de korrel genomen. Critici verwezen onder meer naar de broedperiode van verschillende watervogels, die samenviel met de baggeractiviteiten. W&Z heeft begrip voor deze gevoeligheden maar nam voldoende voorzorgsmaatregelen om broedende watervogels niet te verstoren, onder meer door het respecteren van een bufferzone tussen de rietkragen en het baggertuig. Onafhankelijke experts van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek hebben meerdere terreinbezoeken aan de werkzone gebracht en stelden vast dat er geen betekenisvolle verstoring is opgetreden.

Gerelateerd nieuws

  • Grote Nete, 2023, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Bodemonderzoek naar historische verontreiniging Grote Nete verdergezet

    22 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Groot Broek, Durmevallei, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Start nieuwe fase werken Groot Broek

    11 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Klein Broek, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Knijtenmonitoring in Klein Broek Temse

    11 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • In- en uitwateringssluis Grote Wal, ©De Brandt
    Lees verder
    Fotoreportage

    In- en uitwateringssluis Grote Wal - project Wal-Zwijn

    10 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Mushaag in het Mondingsgebied van de Grote Nete, ©Renaat Myny
    Lees verder
    Persbericht

    De inrichtingswerken in Mushaag zijn klaar

    3 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Tielrodebroek, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Aftellen naar de herprofilering van de ringdijk in Tielrodebroek

    28 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Archeologisch proefsleuvenonderzoek Bastenakkers
    Lees verder
    Persbericht

    Archeologisch proefsleuvenonderzoek in Bastenakkers

    21 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Kloosterbeemden in 2023, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Kloosterbeemden krijgt rietmoeras, wandellus en uitkijktoren

    12 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Wal-Zwijn in 2023, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Bouw overloopdijk in gecontroleerd overstromingsgebied Wal-Zwijn gestart

    20 februari 2024

    Lees verder Lees verder
mail

Op de hoogte blijven?
Schrijf je nu in op de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over het Sigmaplan? Schrijf je dan in voor de digitale nieuwsbrief.

Schrijf me in voor de nieuwsbrief

help_outline

Nog vragen?
Contacteer ons.

Heb je nog een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op en we helpen je zo snel mogelijk verder.

Ga naar contact