Stabilisatie Scheldekaaien halverwege: tijd voor een update!

De renovatie van de Scheldekaaien in Antwerpen is een enorm project dat over een afstand van 7 kilometer gespreid ligt. Het project is opgedeeld in zeven zones, waar we telkens een drieledige aanpak volgen. We zijn nu ongeveer halfweg met de stabilisatie van de historische kaaimuur. Een ideaal moment dus voor een overzicht.

© Bart Gosselin

Schipperskwartier en Centrum

De cruiseterminal aan het Zuiderterras verhuist naar een driedelig ponton ter hoogte van Het Steen, dat omgevormd wordt tot toeristisch onthaalcentrum. Omdat de kaaimuur hier nog in vrij goede staat is en cruiseschepen voortaan aan pontons zullen aanmeren, gebruiken we hier minder ingrijpende methodes.

We boren gaten in de stalen caissons die als fundering voor de kaaimuur dienen en injecteren een betonmengsel voor extra stevigheid. De buitenste laag van de kaaimuur vervangen we tot aan de waterlijn met gerecupereerde blauwe steen. Eronder bootsen we de vroegere afwerking na met beton en zullen duikers de oude voegen herstellen. We leggen ook grondankers aan op verschillende dieptes om de kaaimuur stabiel te houden.

Bonapartedok en Loodswezen

Ter hoogte van het Loodswezengebouw hebben we al een eerste deelzone klaar. We gebruikten hier onze standaardmethode: een holle ruimte in de grond achter de historische kaaimuur met daarachter een stevige diepwand.

In november zijn we gestart aan het Margueriedok, waar de kaaimuur nog voldoende stevig is, maar wel een opfrissing kan gebruiken. We herstellen de voegen, maken de stenen proper en vervangen ze waar nodig. We hebben hier ook het ponton uit het water gehaald voor een opknapbeurt.

Tegen de zomer zijn deze werken klaar en dan rest enkel nog het deel dat tot aan de werf van de nieuwe cruiseterminal loopt. Daar zijn we vanaf begin 2020 tot de zomer van 2021 aan de slag met onze standaardmethode.

Als je benieuwd bent naar de archeologische schatten die we in deze zone blootlegden, kan je hier terecht.

Sint-Andries en Zuid

De eerste helft van deze zone is al helemaal klaar, inclusief de herinrichting door AG VESPA. Op 2 februari starten we aan de kaaien van de Goedehoopstraat tot aan de Vlaanderenstraat. Daar verstevigen we de bodem van de Schelde met breuksteen en asfaltmatten. Daarna passen we onze standaardmethode toe met een holle ruimte en een stevige diepwand.

In de werfzone langs de Schelde zal je niet meer kunnen parkeren, maar de stad Antwerpen maakt nieuwe plaatsen vrij door de huidige busparking aan het Zuiderterras open te stellen voor personenwagens (meer info in de nieuwsbrief). 

Nieuw Zuid

In deze zone hebben we een volledig nieuwe kaaimuur gebouwd. Ondertussen zijn de bouwputten die we daarvoor gegraven hebben alweer opgevuld. We zullen er nu de kaaivlakte nog ophogen en er wat groen aanleggen in afwachting van de definitiever herinrichting. Die zal bestaan uit open groene ruimte waarin een hogeren waterkering verwerkt is en enkele publiek toegankelijke paviljoenen. Je zal hier kunnen wandelen, fietsen, sporten en er zal ook ruimte zijn om evenementen te organiseren.

Droogdokken, Blue Gate, Kattendijksluis en Rijnkaai

In deze zones wordt momenteel niet gewerkt. De zone Kattendijksluis en Rijnkaai pakken we in een latere fase aan. Aan de Droogdokken hebben we de kaaimuur al verstevigd en verhoogd, zodat hij meteen ook dienst doet als waterkering. Op termijn willen we van deze zone een echt Droogdokkenpark maken door een amfitheater te bouwen, een groene dijk aan te leggen en de natuurlijke rivieroever te versterken. Met de Belvédère hebben we hier alvast een mooi uitkijkpunt voorzien.

Aan het andere uiteinde van de kaaien ligt dan nog het duurzame bedrijventerrein Blue Gate. Daar hebben we een 200 meter lange overslagkade gemaakt op veilige Sigmahoogte, zodat een aparte waterkering niet nodig is. We bekijken hier nog of we die kade verder zullen uitbreiden en hoe we de resterende stukken van de oude kaaimuur zullen opknappen.

Gerelateerd nieuws

  • Grote Nete, 2023, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Bodemonderzoek naar historische verontreiniging Grote Nete verdergezet

    22 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Groot Broek, Durmevallei, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Start nieuwe fase werken Groot Broek

    11 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Klein Broek, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Knijtenmonitoring in Klein Broek Temse

    11 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • In- en uitwateringssluis Grote Wal, ©De Brandt
    Lees verder
    Fotoreportage

    In- en uitwateringssluis Grote Wal - project Wal-Zwijn

    10 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Mushaag in het Mondingsgebied van de Grote Nete, ©Renaat Myny
    Lees verder
    Persbericht

    De inrichtingswerken in Mushaag zijn klaar

    3 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Tielrodebroek, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Aftellen naar de herprofilering van de ringdijk in Tielrodebroek

    28 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Archeologisch proefsleuvenonderzoek Bastenakkers
    Lees verder
    Persbericht

    Archeologisch proefsleuvenonderzoek in Bastenakkers

    21 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Kloosterbeemden in 2023, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Kloosterbeemden krijgt rietmoeras, wandellus en uitkijktoren

    12 maart 2024

    Lees verder Lees verder
  • Wal-Zwijn in 2023, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Bouw overloopdijk in gecontroleerd overstromingsgebied Wal-Zwijn gestart

    20 februari 2024

    Lees verder Lees verder
mail

Op de hoogte blijven?
Schrijf je nu in op de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over het Sigmaplan? Schrijf je dan in voor de digitale nieuwsbrief.

Schrijf me in voor de nieuwsbrief

help_outline

Nog vragen?
Contacteer ons.

Heb je nog een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op en we helpen je zo snel mogelijk verder.

Ga naar contact