Scheldekaaien

Kruispunt van innovatie en creativiteit

Over een lengte van meer dan 7 kilometer, van het Droogdokkeneiland in het noorden tot Blue Gate Antwerp in het zuiden, geven we de Scheldekaaien in Antwerpen een grondige facelift. De kaaimuur telt 7 zones, elk met een specifieke stabilisatietechniek, op maat van de toestand van de kaaimuur en in functie van het toekomstige gebruik. Terwijl wij focussen op waterveiligheid, maakt de stad Antwerpen van de kaaien een gezellige plek aan het water. De 7 verschillende deelgebieden worden heraangelegd volgens het masterplan Scheldekaaien, dat is opgemaakt in opdracht van stad Antwerpen, AG Vespa en De Vlaamse Waterweg nv. Die laatste neemt de stabilisatie van de kaaimuur en de aanleg van een verhoogde waterkering voor zijn rekening. De stad Antwerpen en AG Vespa zijn verantwoordelijk voor de heraanleg van het openbaar domein. De werken gebeuren in fases over een 15-tal jaar. In 2019 openden de Belvédère in het Droogdokkenpark en de heraangelegde kaaivlakte ter hoogte van Sint-Andries en Zuid. De volgende deelzones staan in de steigers: omgeving Loodswezen, centraal deel tussen Steenplein en Noorderterras, Sint-Andries en Zuid fase3, Nieuw Zuid en Rijnkaai.

Projectnaam
Scheldekaaien
Oppervlakte
Lengte: 7,46 kilometer
Regio
Antwerpse Scheldekaaien
Gemeente
Antwerpen
Duurtijd
2005-2030
Rivier
Schelde
Ingreep
Kaaimuurstabilisatie - verhogen van de waterkering - herinrichting van het openbaar domein - natuurlijke rivieroever
Scheldekaaien, ©Filip Dujardin

Bescherming tegen wateroverlast, door o.a. stabilisatie en restauratie van eeuwenoude instabiele kaaimuur

Al in 1883 merkten ingenieurs dat delen van de kaaimuur richting Schelde verschoven. Dat wankele evenwicht wordt veroorzaakt door de Boomse klei onder de fundering van de muur en de druk van het grondwater. De voorbije 130 jaar ontwikkelden bouwkundigen diverse oplossingen, die telkens ontoereikend bleken. In het kader van het Sigmaplan werkte De Vlaamse Waterweg nv aan een definitieve oplossing voor de instabiele kaaimuur.

Bij hevige stormvloeden lopen de Scheldekaaien telkens onder water. Antwerpen is zeer overstromingsgevoelig door zijn ligging aan de Schelde. Na de stormvloed van 1976 werd er een waterkering gebouwd: een betonnen muur met een lengte van 5,5 kilometer en een hoogte van 1,35 meter. Door de klimaatverandering en zeespiegelstijging is het nodig die waterkering te verhogen met 90 centimeter. Dit gebeurt na de stabilisatie van de kaaimuur. Bescherming tegen overstromingen is de belangrijkste functie van de waterkering, maar ze bepaalt natuurlijk ook het aangezicht van de kaaien. Daarom combineren we deze werken zoveel mogelijk met de herinrichting van de kaaivlakte.

Stad en rivier opnieuw verbinden

Bij de heraanleg van de Scheldekaaien was het herstellen van de verbinding tussen stad en rivier een priotiteit. Het Masterplan heeft de ambitie om van de kaaien opnieuw een gezellige leef- en ontspanningsruimte aan het water te maken. Met op welgekozen plaatsen mobiele waterkeringen blijven de fraaie uitzichten op de rivier behouden, omdat ze alleen bij overstromingsgevaar in werking treden. Ter hoogte van de Antwerpse centrumzones zijn de toegankelijkheid en de vergezichten vanuit de stad het belangrijkste.

7 zones, elk met een eigen karakter

Terwijl wij focussen op waterveiligheid, maakt de stad Antwerpen van de kaaien een gezellige plek aan het water. De zeven verschillende deelgebieden worden heraangelegd volgens het masterplan Scheldekaaien. Iedere deelzone krijgt zijn eigen karakter.

Image

In 2012 zijn de eerste stabilisatiewerken aan de Scheldekaaien in Antwerpen gestart. Die kaderen in het Masterplan Scheldekaaien. Dat is een gezamenlijk initiatief van De Vlaamse Waterweg nv en stad Antwerpen. Hiermee stabiliseren we de historische kaaimuur, passen we de waterkering aan aan de eisen van het Sigmaplan en verfraaien we de publieke ruimte.

  • 2005

    Update Sigmaplan: de huidige waterkeringsmuur moet 90 centimeter hoger worden (2,25 meter boven de blauwe steen)

  • 2010

    Masterplan

  • 2030

    Einde werken

Gerelateerd nieuws

  • Golftest mobiele waterkering, ©Thomas Bruyninckx
    Lees verder
    Persbericht

    Positieve golftest voor de toekomstige mobiele waterkering Scheldekaaien

    7 februari 2024

    Lees verder Lees verder
  • Persmoment Scheldekaaien 17 juli 2023
    Lees verder
    Persbericht

    Opening tweede deel Scheldekaaien Sint-Andries en Zuid

    17 juli 2023

    Lees verder Lees verder
  • Mobiele waterkering
    Lees verder
    Persbericht

    De Vlaamse Waterweg nv kiest innovatieve mobiele waterkering voor Antwerpse Scheldekaaien

    7 mei 2023

    Lees verder Lees verder
  • Lees verder
    Persbericht

    WATERWEGENFORUM 2022 ‘HOOG TIJ’D voor ons klimaat’

    25 november 2022

    Lees verder Lees verder
  • Lees verder
    Persbericht

    Stormtij belooft sterk verhoogde waterstanden op Schelde en zijrivieren

    20 februari 2022

    Lees verder Lees verder
  • Lees verder
    Persbericht

    Van Sint-Andries tot Nieuw Zuid, een update over de werken

    14 maart 2021

    Lees verder Lees verder
  • Lees verder
    Persbericht

    Stabilisaties Loodswezen en Margueriedok gaan vooruit

    24 maart 2021

    Lees verder Lees verder
  • ©Jasper Leonard
    Lees verder
    Persbericht

    Ponton nieuwe cruiseterminal aangekomen aan het Steenplein

    16 oktober 2020

    Lees verder Lees verder

Activiteiten

Projecten Sigmaplan

mail

Op de hoogte blijven?
Schrijf je nu in op de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over het Sigmaplan? Schrijf je dan in voor de digitale nieuwsbrief.

Schrijf me in voor de nieuwsbrief

help_outline

Nog vragen?
Contacteer ons.

Heb je nog een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op en we helpen je zo snel mogelijk verder.

Ga naar contact