Kalkense Meersen worden autoluw

De afgelopen coronaperiode hebben meer en meer mensen het wandelen en fietsen (her)ontdekt. Het natuurgebied Kalkense Meersen is daarbij een enorme trekpleister. De druk op het natuurgebied door recreatie is groot. Het gebied is bovendien in trek bij minder gewenste vormen van intensieve recreatie (motorcross, quads, drones, …). De verkeersstromen en de parkeerfaciliteiten zijn niet optimaal en dienden herbekeken te worden, zowel in functie van natuurwaarden, het natuurbeheer als het recreatief medegebruik.

 

Onder de coördinatie van het Regionaal Landschap Schelde Durme en de provincie Oost-Vlaanderen hebben de betrokken gemeentebesturen (Berlare, Laarne, Wetteren en Wichelen) en de terreinbeheerders (ANB, DVW en NP) deze problematiek verder aangepakt, nadat eerder al de Kalkenvaartweg werd aangepakt (ANB, Wichelen en Laarne).

Zo werd het statuut van de wegen in het gebied gewijzigd. Doorgaand verkeer op de Tragelweg langs de Schelde wordt onmogelijk gemaakt. De dijkweg tussen Wetteren (fiets-en wandelbrug), de fietserssluis en het bewoonde deel van het gehucht Aard richting Uitbergen tot aan Slot worden enkel nog toegankelijk voor plaatselijk verkeer. Fietsers, speed pedelecs en bromfietsen klasse A zijn ook nog toegelaten. Ruiters moeten benedendijks rijden.

Om de druk op het natuurgebied De Kalkense Meersen verder te beperken worden ook de Blokstraat, het Gat van Belham tussen de Blokstraat en den Aard (Dolomietweg) en de Schoorminneweg enkel nog toegankelijk voor aangelanden, bewoners van de Aard, fietsers en ruiters.

De Kalkenvaartweg en De Witte Goot, verbinding tussen de Kalkenvaart en de Blokstraat werden in een eerdere fase heraangelegd en hadden reeds de status van landbouwweg waar behalve landbouwverkeer enkel nog fietsers en wandelaars welkom zijn. Deze ontwikkeling kreeg onlangs nog de prijs ‘Publieke Ruimte 2022 voor landelijke projecten’.

De politie zal na plaatsing van de signalisatie toezicht houden op de handhaving van deze verkeersregeling.

Naar parkeerfaciliteiten toe worden er een achttal parkings gepromoot : Poort Tragelweg (onder de fiets- en wandelbrug), Poort Ruiterken (Schellebelle), Poort Bergenmeersen (Begraafplaats Wichelen), stationsparking Schoonaarde, Poort Donkoeverpark (Overmere Donk), Poort Nieuwdonk (Dendermondsesteenweg), Poort Wijmeers (visvijvers Uitbergen) en Poort Vaartplein (Kalken)

De initiatiefnemers zijn van oordeel dat dit de ambitie naar erkenning als Nationaal Park ‘Rivierpark Scheldevallei’ kracht bijzet.

Gerelateerd nieuws

  • ScheldeMelle
    Lees verder
    Persbericht

    Ook in 2024 knijtenvallen langs getijdenrivieren

    21 mei 2024

    Lees verder Lees verder
  • Ketnet-Stormmuur
    Lees verder
    Persbericht

    Stormmuur in Antwerpen brengt bescherming! – Ketnet zoomt in

    15 mei 2024

    Lees verder Lees verder
  • Grote Nete, 2023, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Bodemonderzoek naar historische verontreiniging Grote Nete verdergezet

    22 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Groot Broek, Durmevallei, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Start nieuwe fase werken Groot Broek

    11 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Klein Broek, ©Vilda
    Lees verder
    Persbericht

    Knijtenmonitoring in Klein Broek Temse

    11 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • In- en uitwateringssluis Grote Wal, ©De Brandt
    Lees verder
    Fotoreportage

    In- en uitwateringssluis Grote Wal - project Wal-Zwijn

    10 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Mushaag in het Mondingsgebied van de Grote Nete, ©Renaat Myny
    Lees verder
    Persbericht

    De inrichtingswerken in Mushaag zijn klaar

    3 april 2024

    Lees verder Lees verder
  • Tielrodebroek, ©Yves Adams
    Lees verder
    Persbericht

    Aftellen naar de herprofilering van de ringdijk in Tielrodebroek

    28 maart 2024

    Lees verder Lees verder
mail

Op de hoogte blijven?
Schrijf je nu in op de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over het Sigmaplan? Schrijf je dan in voor de digitale nieuwsbrief.

Schrijf me in voor de nieuwsbrief

help_outline

Nog vragen?
Contacteer ons.

Heb je nog een vraag of opmerking? Neem dan contact met ons op en we helpen je zo snel mogelijk verder.

Ga naar contact