De Scheldebocht tussen Wintam, Schelle en Bazel is een van de plaatsen waar de Zeeschelde gevoelig is voor erosie en aanzanding. De stroming van Schelde en Rupel zet zand af in de mondingsgeul van het Zeekanaal Brussel-Schelde en de Rupel. Bovendien slijt ze de Scheldebocht ter hoogte van de kaaimuur aan de Zeesluis van Wintam gevoelig uit. Om de vaargeul voor binnenvaartschepen voldoende breed en diep te houden, moet er vandaag regelmatig gebaggerd worden.
Pilootprojecten
In haar zoektocht naar een alternatief voor dure baggerwerken op de Boven-Zeeschelde, ging waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV de voorbije 10 maanden op zoek naar een duurzaam alternatief. Via drie pilootprojecten, onder meer in Uitbergen, testte het de inzetbaarheid en de impact van wilgenmatten. Zo’n mat is een stevig vlechtwerk van wilgentakken, 20 op 30 meter groot, dat met stenen op de rivierbodem wordt vastgelegd en zo de bodem voor erosie behoedt.
Dubbel voordeel
Ter hoogte van de Zeesluis van Wintam heeft Waterwegen en Zeekanaal NV nu gelijkaardige wilgenmatten geplaatst. Tegelijk start de monitoring. Het proefproject in Uitbergen wijst alvast op een dubbel voordeel. “De wilgenmatten voorkomen aanzanding en geven de bodem een stevigheid die we enkel met breukstenen en asfaltmatten bereiken. De eerste resultaten wijzen op een duurzaam én goedkoper alternatief voor baggerwerken en bodemversteviging”, zegt projectleider Michaël De Beukelaer-Dossche van Waterwegen en Zeekanaal NV.
Bekijk hier hoe we een wilgenmat aanbrengen (in Uitbergen):
https://www.youtube.com/watch?v=W0YO26HBTmk